Ludzki umysł wykazuje naturalną (choć momentami ocierającą się o chorobę psychiczną) skłonność do doszukiwania się czegoś tam, gdzie tego czegoś bynajmniej nie ma. Temat jest dość rozległy, dlatego jedną część zagadnienia pozostawię erotomanom, a drugą mitomanom z komisji Macierewicza. Jako grafikoman, osobiście, zajmę się w poniższym artykule wyłącznie trzecią – mającą praktyczne zastosowanie w edukacji.
Spiski graficzne
Zaskakujące jest to, jak często mózg, w oparciu o wizualną obserwację, błędnie interpretuje otaczającą nas rzeczywistość. Wystarczy, że w jednym miejscu coś dosztukuje, w drugim zignoruje obecność nieprzystających elementów i graficzny spisek gotowy. Wystarczy, że mniej więcej zgadza się obraz całości (tzw. gestalt). Stąd wynika, rozpalająca zwłaszcza te słabiej "wykształcone" umysły, łatwość odnajdywania twarzy, w trakcie naszej ostatniej podróży w kosmos, na księżycu, Marsie, czy w… kubku z kawą.
ksponowana zdolność umożliwia dostrzeżenie czegoś znajomego w różnego rodzaju bazgrołach jak chociażby w znakach hiragany czy chińskich ideogramach.
Łącząc wcześniejsze wątki można stwierdzić, że to właśnie specyficzna organizacja przestrzenna pozwala niewinne, abstrakcyjne rysunki np.: へへののもへじ przekształcić w coś wizualnie namacalnego.
Grupowanie informacji graficznych
Jeśli mamy za zadanie zapamiętanie 100 informacji, to możemy starać się przyswoić każdą z nich z osobna (100 x 1) lub zebrać je w grupy np.: (50 x 2, 25 x 4, 10 x 10, 2 x 50 etc.). Drugie podejście jest na ogół mniej czaso- i pracochłonne, a przez to bardziej skuteczne.
Im więcej autonomicznych elementów jesteśmy w stanie połączyć w jedną łatwiej zapadającą w pamięć informację (łatwo wyobrażalną i śmieszną zarazem) tym lepiej.
Oswojenie się z przyswajanym materiałem
Ucząc się czegokolwiek nowego musimy wpierw zapłacić frycowe:
"Błąd refrakcji jest zawsze zauważany, gdy oko ogląda nieznany obiekt. (…) Dzieci o normalnym wzroku, które nie mają problemów z odczytaniem literek o wysokości 0,8 cm z odległości 3,5 m, zawsze mają kłopoty z odczytaniem nieznanego pisma na szkolnej tablicy mimo, że litery mogą mieć 5 cm wysokości. (…) Kształt niemieckiej czcionki [gotyku; tekst pochodzi z 1919 r. ] posądza się ogólnie o słabą ostrość wzroku wśród Niemców, ale jeśli niemieckie dziecko próbuje czytać łacińskie litery, natychmiast wykazuje czasową dalekowzroczność. Niemieckie, greckie czy chińskie pismo wywoływało taki sam efekt u (…) osoby przyzwyczajonej do łacińskich liter."
dr William Bates; The Variability of the Refraction of the Eye
Humor jako bies na… stres blokujący zdolność zapamiętywania
Mało jest czynników mających równie negatywny wpływ na proces zapamiętywania jak wewnętrzne rozedrganie. Często działa tu sprzężenie zwrotne – im bardziej się stresujemy, tym mniej jesteśmy w stanie zapamiętać. Narastająca bezradność powoduje, że denerwujemy się jeszcze bardziej. Dlatego też nerwowe przeglądanie listy słówek na pięć minut przed kartkówką, przeplatane przekąską z obgryzionych paznokci, jest formą nauki o wątpliwej skuteczności.
Stres wynikający z nauki pod presją (egzaminu czy bardziej "życiowego" sprawdzianu) można próbować niwelować na dwa sposoby:
a) zażywając środki farmakologiczne (niestety efektem ubocznym najbardziej niewinnych tabletek ziołowych jest otępienie i tumiwisizm)
b) uciekanie się do rozluźniającego humoru i zabawnych skojarzeń.
Zależność pomiędzy wyobraźnią, pamięcią a wewnętrznym spokojem
"Wyobraźnia jest bardzo zbliżona do pamięci, chociaż różni się od niej. Wyobraźnia jest uzależniona od pamięci, ponieważ rzeczy mogą być wyobrażone jedynie na tyle dobrze na ile mogą być przypomniane. Nie możesz sobie wyobrazić zachodu słońca jeśli go nigdy nie widziałeś. Jeśli zaczniesz sobie wyobrażać niebieskie słońce (…) stajesz się krótkowidzem. Ani wyobraźnia, ani pamięć nie może być doskonała dopóki umysł nie zostanie doskonale zrelaksowany."
dr William Bates; Imagination As an Aid to Vision
Zainteresowanie
Prawdę mówiąc najważniejszym czynnikiem jakiejkolwiek formy edukacji jest zainteresowanie tematem. Bez tego trudno cokolwiek zdziałać. Wzmagać zainteresowanie może sama forma graficzna prezentowanego materiału, niezależnie od tego jak (pozornie!) nieszczególnie fascynującego tematu dotyczy. Dobrym przykładem są "TAJNIKI GEOTECHNIKI".
Przypadek modelowy
Mój ulubiony kantoński ideogram to: 爩 łat1 oznaczający '(wy)palanie, dezynfekowanie, wykadzanie siarką (a właściwie powstającym w trakcie jej spalania życiobójczym dwutlenkiem: S + O2 > SO2). Choć uczciwie trzeba przyznać, że użyteczność tego morfemu jest praktycznie zerowa, ze względu na to, że wynaleziono już łatwiejsze w aplikacji środki do dezyns-fekcji, to jednak samo zainteresowanie tematyką chemiczną spowodowało, że ów ideogram wydał mi się wart zapamiętania. Jak wykorzystując wcześniejsze wskazówki wprowadzić do pamięci znak o tak znacznym stopniu skomplikowania?
Grupowanie informacji (kresek)
Każdy chiński bazgroł składa się z najwyżej 8-iu podstawowych typów kresek. Sztampowym przykładem znaku zawierającego w sobie wszystkie z nich jest 永:
永
Teoretycznie można zatem zapisać go w postaci sekwencji 8-iu liter reprezentujących podstawowe kreski w kolejności, jakiej są stawiane:
永 = D H S G T W P N
W rzeczywistości jednak w wielu przypadkach, gdy kreski mają punkt wspólny zapisuje się je jednym pociągnięciem pędzla. Dlatego też ideogram 永 w praktyce składa się tylko z 5-iu:
永 = D HSG TW P N
爩 zbudowany jest jednak aż z 33 złożonych kresek:
爩 => D D W D H S P N P H H S SZ S H S P N D HG P N D D D D SZ S H SZ P P P
Informacje te można jednak skompresować do bardziej rozsądnej liczby (np.: 9) wstawiając w odpowiednie miejsca nawiasy:
爩 => (D D W D) + (H S P N) + (P H) + (H S SZ S) + (H S P N) + (D HG) + (P N D D D D SZ S) + (H SZ) + (P P P)
Dlaczego właśnie tak?
Wystarczy popatrzeć na chiński bazgroł jak na kompozycję elementów, które już gdzieś, kiedyś widzieliśmy. Nie warto się zupełnie przejmować tym, że mogą w rzeczywistości oznaczać coś innego. Nie ma to żadnego znaczenia. Istotne jest to, co, pod względem graficznym, przypominają.
爩 |
oznaczenie kolejnych kresek | fragment graficzny | skojarzenie graficzne |
1-4 |
火 |
wygrzewająca się na kamieniu jaszczurka | |
5-8 |
木 |
pewjen, Pan (w karykaturalnie wielkiej musze, z rozwianymi połami fraka) 木 | |
9-10 |
缶 – (十+凵) |
pistolet skałkowy | |
11-14 | krzyż przymocowany do podpórki | ||
15-18 |
木 |
wspomniany wcześniej JKM lub, dla odmiany, gwiazda kolędnika | |
19-20 |
冖 |
zderzak | |
23-28 |
米凵 |
gokart w garażu | |
29-30 |
匕 |
pistolet maszynowy | |
31-33 |
彡 |
zbocze wąwozu |
爩
Teraz wystarczy tylko, że oczyma wyobraźni zobaczę…
– jak zamiast kawałka złocistej siarki spalam żywcem jaszczurkę (przepraszam obrońców praw zwierząt);
– JKM mającego zamiast muchy przywiązaną jaszczurkę;
– JKM dziurawiącego pistoletem krzyż przymocowany podpórką (mam nadzieję, że po zmianie Prezydenta jeszcze nie idzie się za pisanie / myślenie o takich rzeczach za 井 lub 冊);
– upadający krzyż przygniata kolędnika;
– kolędnik wymachuje wkoło olbrzymim zderzakiem zamiast gwiazdą;
– olbrzymi zderzak spadając doszczętnie miażdży garaż z zaparkowanym wewnątrz gokartem;
– ostrzeliwuję blaszany garaż seriami z pistoletu maszynowego;
– kule z pistoletu maszynowego odbijają się od ścian wąwozu
…by roboczo wprowadzić do pamieci sekwencję elementów składowych.
(O tym jak skutecznie łączyć ze sobą elementy by je zapamiętać w kolejności wspomniałem w poprzednim artykule, w którym odwoływałem się do książki Harrego Lorayne'a).
Dlaczego nie inaczej?
Powyższe podejście wynika z próby odpowiedzi na jedno z jedno z fundamentalnych pytań jeśli chodzi o naukę chińskich ideogramów mianowicie: "czy kurczowe trzymanie się pierwotnych znaczeń ich elementów składowych ma sens i czy rzeczywiście ułatwia zapamiętanie znaków"?
Dlatego zadanie sprowadza się na ogół do opanowania pamięciowego grafii (którą zajmuję się w tym cyklu), wymowy i tonu. Przyznaję, że wiele czasu poświęciłem na stworzenie sztywnej klasyfikacji ułatwiającej przyswojenie znacznej liczby ideogramów – bezskutecznie.
Rozkładanie znaków, na mniejsze fragmenty jest, w różnym zakresie, praktykowane przez każdego, kto zgłębia języki zapisywane pismem ideograficznym. Jest to technika dość skuteczna, ale pracochłonna. Wymaga korzystania z wielu książek, baz danych, list znaków oraz umiejętności rozpoznawania kluczy i fonetyków oraz ostrego naciągania rzeczywistości. Często trudno jest podać znaczenie elementów, które już nie występują samodzielnie (wiele znaków chińskiego pisma po prostu wypadło z użycia na którymś z licznych zakrętów historii) np.: 'wykrzywiona twarz' 咼 czy 'obfitość' 畐, choć są elementami składowymi popularnych do dziś ideogramów 過 ,喎 i odpowiednio' 畐,副,福,富,幅. Często użyteczność pierwiastków mogących występować indywidualnie jest marginalna np.: 鬱 => 鬯, albowiem nie ma żadnej korelacji pomiędzy prostotą grafii znaku, a częstotliwością jego użycia. Ponadto wielu fragmentów będących różnymi stadium ewolucji znaków wręcz nie daje się wpisać na komputerze w postaci izolowanej.
Znacznie szybciej, skuteczniej i przyjemniej zapamiętamy znaczenie ideogramów odnajdując w nich kształty z naszego – współczesnego otoczenia. Wcale nie pozbawia nas to umiejętności znalezienia znaku w słowniku na podstawie klucza, tak samo jak używanie własnej transkrypcji fonetycznej nie spowoduje, że przestaniemy być w stanie pisać na komputerze.
Kilka przykładów:
邊 bin1 ‘który’ – zaimek pytajny
Wyobraźmy sobie otwartą puszki ananasów, z której wyskakuje goryl z ramionami do ziemi ubrany w kostium baletnicy. Baletnica z kolei szybuje na nartach razem z Adamem Małyszem. To znacznie szybszy sposób na zapamiętanie, niż jakiekolwiek ‘pseudonaukowe’ analizy. Znalezienie łatwo wyobrażalnego słowa wywoławczego dla znaczenia morfemu 邊 bin1 będącego zaimkiem pytajnym o znaczeniu ‘który’ (ekwiwalent w języku mandaryńskim – 哪 ) jest proste, np.: ‘który’ – koturny. Zgadza się ‘kontur’ słowa, a to wystarcza by skutecznie zamienić pojęcie abstrakcyjne w namacalne buty na koturnach. Jak je połączyć z puszką – pierwszym elementem znaku? Z puszki wyciągam buty na koturnach, co z niej wyskakuje ? – goryl itd.
邊 |
自 |
puszka |
穴 |
goryl | |
方 |
baletnica | |
辶 |
Małysz |
Szkice rozwiązań:
層 cank4; klasyfikator jednostkowy dla mieszkań i pięter
Zapamiętanie jest tym szybsze im więcej elementów jesteśmy w stanie objąć jednym skojarzeniem, i tak obok flagi widzę mknącą wprost na mnie ciężarówkę, dlaczego ? – dwie antenki, przednia szyba, wycieraczki i tzw. atrapa:
層 |
尸 |
flaga |
曾 |
ciężarówka |
論 lełn6 ‘dyskutować’
Niekiedy rzeczywista znajomość znaczenia jakiegoś elementu (人 = człowiek) daje dodatkowe możliwości człowiek + deska to np.: deskorolkarz lub snowboardzista.
論 |
言 |
pajacyk wyskakujący z pudełka |
人一 |
deskorolkarz | |
冊 |
krata (brona) |
籌 cał4, ‘planować, organizować’
Możliwość utworzenia łańcucha skojarzeń o właściwie dowolnej długości jest niekiedy jedyną możliwością skutecznego zapamiętania kolejności elementów w bardziej złożonych znakach:
籌 |
⺮ |
wycieraczki samochodowe |
士 |
samolot | |
乛 |
bosak | |
工 |
grecka kolumna | |
一 |
rura | |
口 |
pudło | |
寸 |
kotwica (wpadająca pluskiem do wody) |
Próby opanowania takich ideogramach bez przechodzenia przez stadium świadomego stosowania metod pamięciowych są bardzo żmudne.
廳 tenk1 ‘pokój, sala’
Niekiedy, żeby w chińskim znaku dostrzec ‘obecność’ elementów z naszego otoczenia. wystarczy spojrzeć pod innym kątem.
廳 |
广 |
moskitiera |
耳 |
drabinka pożarowa | |
王 |
antena telewizyjna | |
十罒一 |
tramwaj (pantograf, wagon, szyna) | |
心 |
cieknący kran(-1) |
Obrócenie elementu na samym dole (serca) o 180 stopni pozwala ujrzeć cieknący kran. Z kolei pantograf 十, wagon 罒 i szyny 一 to przecież tramwaj albo pociąg. Element na samej górze to fragment podwieszanej pod sufitem moskitiery.
擸 lAp3 'zbierać do ‘kupy’', 'zebrać razem'
Niestety nie wszystkie elementy daje się tak elegancko wyizolować:
擸 |
扌 |
(uszkodzony) słup telegraficzny |
巛 |
opona (bieżnik) od traktora / sierżant | |
口x |
pudło z drażniącą substancją | |
丨丨丨 |
przęsła mostu | |
丶丶丶丶 |
czterech muszkieterów / krople wody |
瀲豔 lim6 im6 'przepełniony [wodą]';
To, co jest skuteczne w przypadku pojedynczych ideogramów jest równie dobrą metodą wprowadzania do pamięci słów złożonych z kilku morfemów np.:
瀲 |
氵 |
dubeltówka |
人一 |
deskorolkarz (człowiek + deska) | |
口人 |
tragarz (pudło + człowiek) | |
口人 |
||
攵 |
szczudlarz (człowiek + szczudła) | |
豔 |
丰 |
szaszłyk |
丰 |
||
山 |
świecznik | |
一口 |
pudełko z pokrywką | |
丷一 |
głowa krokodyla (ślepia wystające ponad powierzchnię wody) | |
去 |
statek widmo | |
皿 |
Grób Nieznanego Żołnierza |
Uzupełnienie
W powyższych szkicach występuje pewna luka. Powstaje problem w jaki sposób powiązać pierwszy element szeregu – znaczenie morfemu / słowa z sekwencją odpowiadających mu graficznych elementów składowych. W tym celu stosuję jeden z dwóch wariantów metody znanej w literaturze pod nazwą: Technika Słów Zastępczych.
Jedną z najpotężniejszych metod umożliwiających w pełni świadome – kontrolowane zapamiętywanie jest umiejętność dokonywania skojarzeń fonetycznych i semantycznych pozwalająca zamienić to, co abstrakcyjne na łatwe w wizualizacji obrazy.
typ danych | ‘narzędzie’ | alternatywna forma danych |
słowa niezrozumiałe | >f> | równoważniki łatwe w wizualizacji |
pojęcia abstrakcyjne | >f lub s> |
Dla słów łatwo wyobrażalnych takich jak np.: ‘łóżko’ 床conk4 albo tygrys 老虎 loł5 fu2 zabieg jest oczywiście zbędny, jednak chcąc znaleźć słowo wywoławcze np. dla pojęcia służącego do tworzenia pytań ‘jak; w jaki sposób” 點解 dim2 gAj2 takim punktem wywołującym może być skojarzenie z ‘futrzastym jakiem’ – zwierzęciem zamieszkującym Tybet. W przypadku czasownika ‘biegać’ 走 dzał2 >s> ‘but sportowy’ albo >f> ‘bieżnia’; przymiotnika ładny/a 靚 lęg3 >s> ‘urodziwa kobieta’, przymiotnika/przysłówka ‘szybki/o’ 快fAj3 ‘szybka’ (mała szyba) albo ‘szybko mknąca rakieta’, rzeczownika ‘bezpieczeństwo’ 安全 on1 czjun4 >s> ‘muskularny ochroniarz’ albo >f> ‘natarczywy agent ubezpieczeniowy’ itd.
Dodatkowe przykłady:
ideogram | znaczenie >narzędzie> alternatywny – łatwiej wyobrażalny – roboczy odpowiednik |
你 |
ty >s> odbicie w lustrze |
話 |
mówić >s> mikrofon |
聽 |
słyszeć >s> słuchawka |
買 |
kupować >s> sklep |
咗 |
partykuła aspektu dokonanego >f/s> medal (dokonanie) |
乜 |
co (?) >g> centralne ogrzewanie/ CO (tlenek węgla) / Co (kobalt) |
嘢 |
rzecz >s> brudne rzeczy do prania |
唔 |
nie >f> gazeta (szmatławiec J. Urbana) |
實 |
naprawdę >s> wykrywacz kłamstw |
用 |
używać >f> kawa, herbata, papierosy (używki) |
呀 |
part. do tworzenia pytań >s> dziennikarz przeprowadzający wywiad |
擠 |
leżeć, być położonym >s/f> leżak |
喺 |
znajdować się w >f> (pies) znajda |
走 |
chodzić, biegać >f/s> chodnik, bieżnia |
廊 |
korytarz |
牆 |
ściana |
角 |
róg, kąt (pokoju) |
嗰 |
tamto >s> patrzenie w dal przez lornetkę |
個 |
sztuka >f> taaaka ryba (sztuka) |
手 |
dłoń |
提 |
przenosić >f> przenośnik (taśmowy) |
滅 |
gasić >s> strażak |
火 |
ogień |
筒 |
tuba; skrzynka |
舊 |
stary >s> dziadek |
年 |
rok >s> kalendarz |
嘅 |
part. m.in. do tworzenia przydawek >f> dawka (leku) |
一 |
jeden 1 >g> słomka |
年 |
rok >s> kalendarz ścienny |
之 |
partykuła …z… >f/g> Zorro |
內 |
znajdować się w środku >s> pudełko |
都 |
wszystko; nawet >f> wszy |
冇 |
nie mieć >f> fałszywa miedź |
過 |
part. dot. doświadczenia >s> chemik przeprowadzający doświadczenie chemiczne |
係 |
być >s> Hamlet |
丫 |
part. finalna podkreślająca triumf >s> puchar / zwycięzca zawodów sportowych |
Do zagadnienia związanego z praktycznym wykorzystaniem skojarzeń fonetycznych i semantycznych jeszcze powrócę w przyszłości.
Spojrzenie z dystansu
Mam świadomość, że niektórzy, zawodowo zajmujący się językiem chińskim, czytając o moich metodach z chęcią spaliliby mnie na stosie. Specjalistom w swoich dziedzinach wydaje się czasem, że jest tylko jeden słuszny sposób mówienia o pewnych rzeczach i trzeba do tego używać bardzo specyficznych, eleganckich, ociekających naukowością ‘narzędzi’. Zapomina się, że przyswajane treści to tylko zbiór danych, które trzeba zapamiętać, natomiast sposób, w jaki się to uczyni jest kwestią drugorzędną. Nie jest ważne, czy to chiński, chemia, statystyki piłkarskie, paleontologia. Wszędzie są ‘tylko’ liczby, dźwięki, znaki graficzne. Wszystko da się łatwiej opanować bazując na wyobraźni, umiejętności przybliżania i kojarzenia nowych informacji z tym, co się już zna i widziało.
Sformalizowane, zilustrowane wieloma przykładami, wskazówki dotyczące tego, w jaki sposób dokonywać świadomych skojarzeń graficznych, zostaną zaprezentowane w kolejnym artykule.
Zobacz również:
Problematyka pisma ideograficznego (część 1)
Problematyka pisma ideograficznego (część 2)
Problematyka pisma ideograficznego (część 3)
Jak ‚nauczyć się’ hiragany… w godzinę?
Lepsza własna wędka, niż cudza ryba, czyli jak nie dać się złowić w sieć „edukacyjnych uzależniaczy”
Zagadki pisma ideograficznego, czyli o wróżeniu z kuli żuka gnojarza
Wróżenia z fusów chińskiej herbaty ciąg dalszy
Taniec smoka; grafia versus fonia
O alternatywnym postrzeganiu rzeczywistości – percepcja informacji graficznej (wstęp)
Świetny tekst.Ja języka chińskiego uczyć się nie zamierzam,ale rozrysowanie bardzo ciekawe ! 🙂
O zamachu smoleńskim wypadałoby coś najpierw wiedzieć. Bezwartościowy artykuł (oczywiście nie czytałem dalej od ustępu nt. komisji Macierewicza).
Bezwartościowy komentarz, po przeczytaniu trzech pierwszych słów oczywiście dalej już nie czytałem. Po ich subwokalizacji pobiegłem poszukać najbliższego ラ i po podniesieniu klapy フ zwróciłem śniadanie.
Jako osoba wierząca, że zamach miał miejsce, że nie jest tylko urojeniem, reaguję nader alergicznie na próby obrażania mojej wiary, moich uczuć. Proszę zapamiętać, że istnieją rzeczy święte i nie godzi się wobec nich kpić.
Na życzeniowe, wyssane z palca teorie również reaguję alergicznie, a objawia się to w sposób, jaki opisałem powyżej. Proszę pamiętać, że żyjemy w państwie świeckim, gdzie obowiązuje "mędrca szkiełko i oko", a jadowity terror smoleński radzę pozostawić po drugiej stronie drzwi bez klamek i samemu się nim upajać. Z lekcji religii wiadomo mi, że obiektem wiary może być Bóg, a nie stek bzdur. Rzadko odwiedzam oficjalną stronę Watykanu, ale nie wydaje mi się, aby ani Antoni Macierewicz, ani żaden z tak wybitnych członków jego komisji został w ostatnim czasie kanonizowany za życia "z racji osiągnięcia (…) doskonałości moralnej w stopniu heroicznym". Stąd nie wiem, w którym miejscu, retorycznie poddając dyskusji profesjonalizm owego składu, nadszarpnąłem czyjekolwiek uczucia religijne.
Nie chce mi się ciągnąć tej gadki, bo nie ma ona najmniejszego sensu. Tematem artykułu jest metoda mnemotechniczna zapamiętywania chińskich ideogramów, których pierwowzory datowane są na 7000 lat wstecz, a nie teorie spiskowe dziejów z ostatnich lat niemające (chyba?, albo jeszcze?) nic wspólnego z językami Azji Południowo-Wschodniej.
Amen.
Zalecam więcej myślenia, mniej ogłupiającej, żydokomunistycznej papki.
He, he tylko czekałem, kiedy się coś pojawi o Żydach. Dzięki, że mnie nie zawiodłeś 😉 . W następnym poście wspomnij też coś o gejach, a potem jeszcze do kompletu o Niemcach, to będę wpiekłowzięty.
W razie braku inspiracji polecam http://joemonster.org/filmy/10196 od 03:51 – 04:27.
Bez odbioru.